Zadanie: Konserwacja ołtarza bocznego św. Michała Archanioła z poł. XVIII w. w kościele pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Wigrach
Dofinansowane z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Białymstoku - 90.000,00 PLN oraz z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego - 30.000,00 PLN
Zadanie: Konserwacja ołtarza bocznego św. Michała Archanioła z poł. XVIII w. w kościele pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Wigrach
Celem zadania jest zachowanie materialnego dziedzictwa kulturowego poprzez przywrócenie pierwotnej wartości artystyczno-estetycznych ołtarza bocznego św. Michała Archanioła oraz zabezpieczenie zabytkowej substancji przed dezintegracją i zniszczeniem. W obecnym stanie dekoracja ołtarza straciła pierwotną szlachetność modelunku a wysmakowana kompozycja kolorystyczna uległa uproszczeniu. W toku prac konserwatorskich sporządzana będzie również dokumentacja opisowa i fotograficzna, co pozwoli poszerzyć dotychczasową wiedzę o zabytku, udokumentować ją i poddać bardziej wnikliwym analizom. Ołtarz św. Michała Archanioła stanowi wystrój kościoła wchodzącego w skład Zespołu pokamedulskiego w Wigrach, który od ponad 3 wieków pełni ważną rolę nośnika historii i tradycji tej części Polski. Klasztor w Wigrach od samego początku był ważnym ośrodkiem nie tylko kultu religijnego ale też rozwoju kultury, rzemiosła, rolnictwa. To właśnie wigierscy kameduli założyli szereg miejscowości, w tym miasto Suwałki. Dziś, ze względu na swoją wyjątkową wartość historyczną, jest miejscem licznych pielgrzymek, wielu wydarzeń kulturalnych i naukowych. Rezultatem zadania będzie odrestaurowany ołtarz wraz z zachowaniem historycznego dziedzictwa kulturowego.
Zakres prac:
- przeprowadzenie prób usuwania przemalowań metodą chemiczną (za pomocą wybranych środków chemicznych – olejek terpentynowy, benzyna lakowa, ksylen, toluen, aceton, alkohol etylowy, octan etylu, Contrad 2000, DMF) /mechaniczną/skalpelem;
- usunięcie wybraną metodą przemalowań z warstwy polichromii i zabrudzeń z warstw złoconych
- wzmocnienie osłabionych strukturalnie partii ołtarza (Primal WS 24, Malta 6001, Steinfestiger H);
- uzupełnienie brakujących fragmentów ołtarza modyfikowanym gipsem modelarskim w formach silikonowych (gzymsy, fragmenty sztukaterii);
- uzupełnienie ubytków podłoża tynkiem renowacyjnym (Tubag)
- retusze warstwy malarskiej polichromii farbami akrylowymi (Talens),
- rekonstrukcja złoceń złotem w płatkach (23 ¾ karata)
- wykonanie ewentualnych końcowych uzupełnień i retuszy.